onsdag den 12. oktober 2011

Kommet til amazonas junglen!

Vi havde faaet at vide, at vi skulle med bus klokken 9:00 om morgenen fra Puerto Quito til Tena (via Quito). Busturen skulle tage ca 8 timer.
Desvaerre faar vi om morgenen at vide, at bussen er gaaet i stykker, og bliver tre timer forsinket. Der blev saa bestilt to smaa busser fra en by i naerheden, der koerte os mod Quito. Den ene af busserne overopheder paa vejen, saa vi bliver noedt til at goere nogle stop. Inden vi naar Quito moeder vi saa den bus vi skulle have koert med, og vi gaar alle ombord paa den. Vi bliver koert til hotellet "Establo de Thomas" nogle kilometer uden for Tena. Det var foerst sent om aftenen vi var fremme.

Naeste morgen kunne vi rigtig faa set hotellet, og stedet vi var kommet til. Vi boede inde i Amazonas junglen, og paa hotellet saa vi flere forskellige farverige fugle, og ogsaa en abe.
Vi var en lille gruppe paa nogle drenge (Mathias, Asbjoern, Mohammed og mig) der besluttede os for at bruge den foerste dag (en fridag) paa at gaa lidt rundt i junglen.
Vi gik op af en lille grusvej, men vi taenkte at det var der ikke adventure nok over, saa vi kravlede igennem et piktraadshegn og stod nu i taetbevokset jungle. Vi kunne ane nogle stier, hvor det virkede som om, at der havde vaeret folk foer os, saa dem fulgte vi. Vi endte ved en ca 5 m bred flod. Vandet var helt rent og klart, og floden var ikke specielt dyb, saa vi kunne gaa paa stenene.
Paa vej op af floden saa vi nogle forskellige insekter, og nogle meget store edderkopper! Det lykkedes os ogsaa at finde nogle steder, hvor det var dybt nok til at bade, og et sted, hvor vi kunne hoppe op fra en klippe  og falde 2-3 meter. Vi var foerst hjemme igen til aftensmad.

Efter 2. nat paa hotellet skulle vi ifoelge programmet paa jungle vandring. Det viste sig desvaerre at vaere ca den tur jeg allerede havde taget, men denne gang havde vi en guide med der kunne fortaelle en masse, saa det var spaendende nok.

Efter 3. nat paa hotellet skulle vi riverrafte! Vi hoppede om morgenen paa en bus, og blev koert til en flod, hvor vi ogsaa fik en masse sikkerhedsinstruktioner.
At riverrafter var super fedt! At skulle sisse der paa kanten af gummebaaden og holde fast sammen med 6 andre og en guide, og holde fast naar baaden saa let som ingen ting blev kastet rundt af flodens stroemme og hvirvler var virkelig en oplevelse!
Vi var delt op i tre baade, og det "lykkedes" vist os alle at kaendre, og vi blev ogsaa ret gode til at faa hevet folk op i baaden igen.

Efter 4. nat tog vi nogle taxier til et sted, hvor vi skulle gaa rundt i nogle store grotter/huler under jorden. Vi saa nogle store insekter, og massere af flagermus.
Vi blev ogsaa udfordret lidt mentalt, da vi kunne vaelge at skulle kravle igennem en lille tunnel med vand i. Der var kun lige plads til en voken mands krop i den lille gang, hvor der ogsaa floed lidt vand. Skiftevis en efter en,  gled vi med foederne foerst og liggende paa ryggen, med vandet ind i den ca 2 m lange gang, hvor der kun lige var plads nok til at have ansigtet over vandet. Det var super fedt, og saa vidt jeg lige husker, kom alle fra gruppen igennem.
Efter vores tur i grotterne skulle vi laerre at sejle en kajak. Saa vi fik kaendret en hel masse, og nogle faa (Simon og Christian) laerte ogsaa at kunne dreje hele vejen rundt i kajakken.

Se billeder paa https://picasaweb.google.com/104191214226740306100/AdventureRejse?authuser=0&feat=directlink