onsdag den 19. oktober 2011

Adventure i Baños!

Den 14-10 tog vi med offentlig transport til fra Tena til adventure-byen Baños. Vi er tjekket ind paa et dejligt hotel, der ogsaa har pool, tre computere og wifi. Samme dag som vi ankom, var vi fire drenge om at leje et par boogiebiler/gocarts. Vi fandt en vej, der foerte op af et bjerg, og begyndte vores lille udflugt. Detsvaerre viste det sig at koeretoejerne vi havde lejet, var super daarlige til at koere op af bjerget, men de var heldigvis meget sjovere at bruge dem til at koere ned af bjerget igen.
Da vi havde koert op i lidt over en time, drejede vi ind af en lille vej, og endte tilfaeldigvis i en dames have. Hun sagde at vi skulle betale 1$ pr. person, og saa fik vi en lille rundvisning.
Foerst blev vi taget til et lille hus med en hel masse marsvin, der sikkert engang naar de blev store nok, skulle serveres paa en tallerken. Derefter viste hun os et par lamaer hun havde staaende, som vi klappede lidt, og tog nogle billeder af/med.
Turen ned af bjerget, gik som sagt meget lettere, og med fuld fart.

Den 15-10 stod dagen paa riverrafting! Vi tog af sted efter morgenmaden, og blev koert til en flod i naerheden af Baños. Her fik vi igen sikkerhedsinstruktioner for hvordan man skulle forholde sig i forskellige situationer i vandet og i baaden. Herefter blev vi laesset i fire baade og saa var vi ellers klar til at blive kastet rundt af boelgerne.
Vi riverraftede i lidt over en time, men det var meget intenst, og der var ikke saa meget tid til bare at slappe af. Paa et tidspunkt mens vi er paa vej i gennem nogle ret vilde boelger, falder Mathilde ud af baaden, og bliver derefter kastet rundt af vandet, mens vi i baaden bliver noedt til at fortsaette lidt endnu, da vandet slet ikke er roligt. Hun bliver samlet op af en anden baad, og slog sig heldvis slet ikke.
I denne riverraft-omgang vaendte baaden jeg var i heldigvis ikke rundt paa hovedet, men nogle af de andre baade gjorde.

Den 16-10 skulle vi lave noget kaldet "canyoning". Vi blev koert lidt op af et bjerg, og skulle gaa det sidste stykke, til en lille flod, som vi skulle transportere os ned af. Maaden vi skulle goere det paa, var ved at rapelle ned af 5 vandfald, hvoraf det stoerste var 35 m.
Foerst havde vi faaet lidt sikkerhedsinstruktioner, og det var heldigvis ret simpelt. Naar vi skulle ned af et vandfald, skulle vi saette snoren fast i vores sele, og holde ved snoren med hoejre haand, for at bremse skulle vi hive i den, og for at komme ned af, skulle vi give lidt slip med haanden.
Det var lidt vildt, at skulle laene sig bagud, og saa gaa med kroppen vandret ned af det lodrette vandfald.

Om eftermiddagen havde vi mulighed for at springe ud fra en bro, og lave et "swingjump"/"pendulum jump". Broen hedder "San Francisco", og giver mulighed for at falde frit i ca 30 m, foer snoren tager fat, og svinget begynder.
Vores guide, Henry, var den foerste der hoppede, og derefter hoppede Simon, Christian (noegen!), Mohammed, Mathias og Isabella i naevente raekkefoelge.

Den 17-10 skulle vi koere paa de nok laengste svaevebaner jeg nogensinde har proevet, i en aktivitet der hedder "canoping".
Vi blev koert til et sted, hvor der var spaendt staalwire kabler op mellem forskellige bjergsider, som vi skulle haegte os paa, en efter en. Til farmaalet, havde vi en sele om livet, et hjul til at haegte os paa staalwirene, og en sikkerhedsline.
Den laengste af svaevebanerne var 550 m og den korteste 150 m. Vi skulle proeve 6, og svaevede bl.a. over dybe kloefter og forbi vandfald.

Den 18-10 brugte vi formiddagen paa at faa undervisning i spansk paa hotellet. Efter middag lejede Mohammed, Mathias og mig nogle 4 hjulede crossere i et par timer, og koerte ud til nogle vandfald, og lidt op i bjergene. Da vi naesten ikke havde mere tid tilbage, gik crosseren jeg koerte paa i stykker. Tandhjulet paa den bagerste akse var gaaet loes, og kaeden ogsaa. Heldigvis var vi koert op, saa jeg kunne trille hele vejen tilbage til stedet vi havde lejet dem. Jeg skulle ikke betale for skaden.

Den 19-10 tog hele gruppen paa mountainbiketur. Vi koerte ca 17 km vaek fra Baños, men det gik ned af bakke naesten hele vejen. Cyklerne blev saa transporteret tilbage, saa det var lidt en luksustur.
Stedet vi havde cyklet til, var taet paa et stort vandfald. Vi gik i 30 minutter for at komme dertil, og det var et ret imponerende vandfald!

Vores guide, og et par piger fra gruppen havde vaeret hos laegen for at blive tjekket for parasitter og sygdomme. For at blive tjekket, fik de taget en blodproeve og en affoeringsproeve. Det viste sig at en af pigerne havde salmonella, og vores guide Henry havde baade en parasit, og salmonella, saa de tog til laegen for at faa recept paa noget medicin.

Jeg har lavet et nyt album, da det andet blev fyldt op.